Såhär kan du SEO-optimera din hemsida

Sökmotoroptimering (SEO) är en process för att förbättra hur din webbplats visas på sökmotorernas resultatsidor. Målet med SEO är att öka trafiken och konverteringsgraden genom att förbättra hur användare hittar, ser och klickar in på din webbplats.

SEO hjälper dig att ranka högre i organiska sökresultat, få fler klick från användare (fler besökare), omvandla fler besökare till kunder, och öka försäljningen.

Det finns flera olika sätt att arbeta med SEO

Det finns många olika sätt du kan tillämpa SEO-tekniker för att förbättra dina placeringar, bland annat: länkar, optimering av innehållet för specifika nyckelord, intern länkstruktur, och nyckelordstäthet.

Men värt att komma ihåg är att det inte finns någon enhetlig metod när det gäller SEO eftersom varje webbplats har sina egna unika behov. Därför är det viktigt att du gör research innan du sätter igång med ditt SEO-arbete. Och som lite hjälp på vägen kommer vi i den här artikeln att dela med oss av några olika SEO-tekniker.

Vi hoppas att detta kan hjälpa dig att optimera din hemsida så att du bättre resultat i sökmotorerna. Om du har några frågor är du alltid välkommen att höra av dig till oss!

Fokus på nyckelord

För att få en högre placering i sökmotorerna måste dina viktiga nyckelord finnas med på webbplatsens sidor. Nyckelord är de ord och fraser som människor skriver in i sökmotorer när de söker efter saker och ting. Dessa ord kan således vara i princip vad som helst, så länge det är relevant för din webbplats.

Länkar som pekar mot din hemsida

När du bygger en ny webbplats vill du vara säker på att Google och andra sökmotorer kan hitta den. Därför behöver du länkar som pekar till din webbplats.

Länkar pekar från en webbsida till en annan och hjälper människor att upptäcka ditt innehåll när de inte söker efter specifika sökord. Men länkar hjälper också sökmotorer som t.ex. Google att veta vilka webbplatser de ska visa högt upp. De ser nämligen en länk som en röst på att webbplatsen är bra.

Vilka länkar är bra och hur får man tag i dem?

Bra länkar kommer från webbplatser som redan har många bra länkar pekande mot sig Att ha många (och relevanta) inkommande länkar är viktigt för SEO. Dessutom kan de ord du använder i din ankartext påverka hur väl din webbplats rankas för vissa nyckelord.

Men hur får man tag i länkar då? Du kan passivt få länkar från nyheter, blogginlägg och pressmeddelanden. För att påskynda denna process kan du dock även aktivt söka efter länkar genom att köpa eller byta länkar med andra hemsidor.